Restaurera och färglägga ett gammalt foto (2/2)

I förra inlägget pratade vi om att få in bilden i datorn, nu skall vi påbörja arbetet i Photoshop. Detta är i allra högsta grad en tids- och tålamodskrävande process, men resultatet är direkt proportionellt mot tiden. Så ha inte bråttom och var noga med detaljerna.

Fotografiet i dess ursprungsskick efter det digitaliserats det genom att fotografera det (läs mer om detta i del 1) 

Fotografiet efter restaurering och färgläggning

Innan du börjar

Redan innan man börjar jobba med bilden kan det vara bra att veta vilket resultat man är ute efter. Skall bilden till exempel se gammal ut kanske det kan passa att använda bleka färger spara lite märken och damm på bilden.

Man kan med fördel öppna ett referensfoto i Photoshop och ta färger från det. Eller göra som jag gör i detta fallet, utgår från en bild på till exempel gräs och väljer färger som harmoniserar med den. Jag använder även ett färg-hjul för att få färger som passar bra ihop för att knyta ihop bilden på ett bra sätt. 

Nu till detaljerna... 

 

1. Adobe Camera Raw

-När jag öppnar bilden i Adobe Camera Raw så tar jag först bort färgen i bilden, visst bilden var svart/vit men den hade trots det en oönskad färgton. Detta gör jag genom att dra ner "Saturation"-reglaget till -100.

-Därefter tar jag och justerar histogrammet så att kurvan täcker hela x-axeln och därmed ger mig fler nyanser i bilden. Det gör jag med reglagen "Highlights", "Shadows", "Whites" och "Blacks". För att sträcka ut kurvan använder jag främst med "Whites" och "Blacks", med "Highlights" och "Shadows" justerar balansen mellan högdagrar och skuggor.

Därefter öppnar jag bilden i Photoshop. 

 

2. "Städa" bilden

I Photoshop skapar jag först ett nytt tomt lager, genom att göra alla förändringar på detta har jag fortfarande lagret med originalbilden orörd och kan alltid gå tillbaka. Markera det nya lagret och städa bilden från damm, repor och liknande. Jag använder mig av tre verktyg som är bra på olika saker, exakt vad kan jag lägga ett helt inlägg på (och kommer nog göra det i framtiden också).

  • Healing Brush (bra för att ta bort små dammkorn och liknande på jämnare ytor som t.ex himlen)
  • Patch Tool (liknar Healing Brush)
  • Clone Stamp (använder jag vid skarpa kanter som t.ex. mellan hår/himmel så att kanten inte "smetas ut")

Detta är oerhört kortfattat beskrivet, men det lättaste och det mest användbara för detta ändamål är Healing Brush .

Healing Brush och Patch Tool

Healing Brush och Patch Tool

Clone Stamp

Clone Stamp

Bild innan städning

Bild efter städning

Det går att lägga väldigt mycket tid på detta, och det är värt all den tiden. Slutresultatet kommer se bättre ut om så mycket damm och märken som möjligt tas bort.

När detta är klart så skapar jag ett "Stamp Visible Layer" genom att trycka "shift + opt + cmd + e". Detta lägger till ett nytt lager högst upp som innehåller originalbilden och "städ"-lagret ihopslaget. Detta lager kommer vi använda i slutet för att få mer trovärdiga färger i skuggorna, men mer om det då.

 

3. Färglägg

Färglägg bilden del för del i olika lager, jag har delat upp bilden i tre delar och arbetar igenom dem en och en.

  • Bakgrunden
  • Min mor
  • Pojken

 

Tekniken för alla färglager är den samma (med undantag för lagret med gräs)

  • Lägg till ett "Solid Color" lager och välj en lämplig färg
  • Klicka på masken (den vita rutan i lagerstrukturen), tryck "cmd + i" för att invertera masken (den vita rutan blir nu svart) d.v.s lagret blir osynligt
  • Ändra lagrets "Blending Mode" till "Soft Light"
  • Tryck på "B" för att aktivera verktyget "Brush" (om du inte har vit som färg kan du nu trycka på "D" för "Default Color")
  • Måla med vitt på masken över den yta du vill att färgen skall vara
  • Justera synligheten på lagret med "Opacity"  tills det får en lagom nivå på färgen
Skärmavbild 2013-08-15 kl. 21.23.01.png
 

Bakgrunden

- Gräset

Det jag börjar att färglägga är gräset, och till det använder jag ett foto på en gräsmatta för att få till en realistisk färg att utgå från.

Lägg bilden på gräset som ett eget lager och använd en mask till att dölja lagret där färgen inte ska synas. Sätt lagrets "Blending mode" till "Color" för att endast färgen skall synas.

Genom att justera synligheten "Opacity" på lagret så justerar man gräsets färg till en bra nivå. 

För att få ytterligare lite liv i gräset lägger jag en gulare ton på några ställen för att det ska se lite torrare ut

 

- Bergsknallen

Nästa steg är bergsknallen, det är väldigt subtila färger lagda på stenen men de gör stor skillnad. När allt i slutet var färglagt var jag tvungen att lägga till fler nyanser, det såg nämligen ut som om berget fortfarande var svart/vitt. 

Det är en grundfärg #B1AEAB över hela stenen, och fyra olika nyanser som accentfärger för att "liva-upp" stenen...

#CFB298

 

 #9D7576

 #FFE9DC

#94A5C8

 

 - Skogen

Skogen i bakgrunden består av fyra olika färger, en nyans av grönt på vänster sida av bilden och en annan på höger. Jag har på ljusare ställen i träden lagt till en ljusgrön färg för att få lite mer trovärdig variation. Stammarna som syns har fått en mörkbrun färg.

 

- Himlen

Till himlen valde jag #56A3E9

Måla vitt på masken där den blå färgen skall vara

 Sätt lagrets "Blending Mode" till "Soft Light" och justera lagrets synlighet "Opacity"

 

 - Ramen

Eftersom originalbilden hade en vit ram runt bilden så gjorde jag en här med. Det är ett lager fyllt med vit färg, jag lade en mask med en stor svart fyrkant i mitten. Detta gör att det vita lagret endast syns som en ram utmed kanterna.

 

Mamma

Det är här jag har lagt mest tid, framför allt på att få till hudtonerna. Klänningen har också tagit mycket tid då den har mycket olika färger och de är slumpvis utmålade.

 

- Hårfärg

Jag valde färgen #B3874E

Måla vitt på masken över håret för att göra färgen synlig

Ändra lagrets "Blending Mode" till  "Soft Light"

 

- Hudfärg

Det är svårt att få till en realistisk hudfärg, detta eftersom vi som människor är oerhört duktiga på att se om något är fel i ett ansikte.  På denna bilden räckte det med en grundton och en lite rödare färg i "skuggiga" partier och där blodkärlen är ytliga (runt ögonen, öron o.s.v), hade det varit en närbild på ett ansikte hade man fått använda sig av fler färger för att få en realistisk hudfärg.

Till hudfärg använder jag i detta fall #C3977A, observera att denna färg inte alltid gäller för hudfärg

Måla vitt på masken där hudfärgen skall vara

Första delen av hudfärgen klar. Synligheten på lagret är satt till 75%. 

 Utmed alla kanter på huden och vid delar på ansiktet som har hudnära blodkärl (öronen och runt ögonen osv) lägger jag till en röd färg

Genom att högerklicka på lagret och välja "Blending Options" får man upp följande dialogruta. Justera "Blend If" reglaget för att styra lagrets synlighet i skuggorna (färgmättnaden är lägre i skugga)

Detta är resultatet, tänderna har färgen #C7C3A3 och läpparna #B07676

 

 -Tröja, smycken och skor

Tröjan fick färgen #D65B6C

Pärlorna #C7E9F2

Armbandet #7F6C56

Skorna #4E3913

 

- Kjolen

Min känsla var att kjolen inte var enfärgad utan bestod av ett flertal färger, det är en sommarkjol och jag valde färger därefter. För att förenkla för mig så skapade jag en grupp av alla lager som hade med kjolen att göra, därefter lade jag en mask på själva gruppen där jag kan styra synligheten på allt inom gruppen.

Det första grundlagret var en grön ton som ligger på hela kjolen, de fyra andra färgerna är påmålade på lite slumpvis valda ställen.   

Resultatet med alla färger i kjolen

Gruppen med mask som bestämmer vad som visas

Basfärgen som täcker hela kjolen

#44D4AD

 

#D65B6C

#E9E19A

#CD7DB7

 

Pojken

Det är precis samma procedur att färglägga pojken som men min mor, det som skiljer är val av färger.

Huden fick färgen #D2B098 och den rödare tonen #862A2A.

Värt att nämna är att de "vita" strumporna är också färglagda med färgen #E6E6E6. Det hade inte sett bra ut att lämna dem utan någon form av ton.

 

4. Sluttouch

Det som gör att bilden färgerna i bilden inte ser rätt ut ännu är att färgmättnaden i skuggorna är för hög, men det är lätt ordnat. Gör en kopia det "Stamp Visible"-lager som vi skapade efter vi städat upp bilden och flytta den till toppen av lagerna.

Kopia av det "Stamp Visible"-lager som vi skapade i början flyttas till toppen av lagerlistan

 Genom att styra synligheten med "Blend If" till att bara vara synlig i skuggorna kan man kontrollera färgmättnaden

Genom att använda "Blend If" reglaget på detta lager, och göra det synligt i endast skuggorna kan mättnaden styras, genom att justera synligheten ("Opacity") på lagret ändrar man hur stark effekten blir.

Bild med samma färgmättnad i högdagrarna och skuggorna

Bild med reducerad färgmättnad i skuggorna

Det sista jag gör är att lägga till ett "Curves" lager och ge bilden lite mer kontrast för att få den att "poppa" lite till.

Klart!

Hoppas att detta inlägg varit till hjälp, och tänk på att ju mer tid du lägger desto bättre kommer slutresultatet bli.

 

mvh
 //Daniel