Hur skapar man en vinjett i Photoshop?

I det senaste inlägget på Bloggen gick jag igenom vad en vinjett är och hur man blir av med den. Nu skall jag beskriva en teknik för att skapa effekten i Photoshop.

Varför?

En vinjett är ett effektivt sätt att leda betraktarens blick dit man önskar, och det måste inte vara i centrum av bilden. Den vinjett som orsakas av linsen har vi liten till ingen kontroll över, men det är just det vi vill ha. Lösningen är Photoshop som ger oss full kontroll.

Det finns som vanligt många sätt att göra detta på, men denna teknik är den som jag föredrar.

Resultat

På bilden till höger (med vinjett) står Jessica ut mer från bakgrunden, vilket gör att blicken dras till henne. Klicka på bilderna för att få upp dem i större format. Längst ner på sidan finns det även en fem sekunder lång film som visar en före/efter bild så att man lättare kan se skillnaden.

Ingen vinjett (Foto: Mellqvist Foto AB)

Med vinjett (Foto: Mellqvist Foto AB)

 

Hur går man tillväga?

 

Steg 1.

En vinjett är bland det sista vi gör i Photoshop, så se till att ha allt i arbetsflödet innan klart före du börjar.

  fig 1. Bild innan vinjetten är pålagd

fig 1. Bild innan vinjetten är pålagd


 

Steg 2. 

Skapa ett nytt Justeringslager med Kurvor (Curves Adjustment Layer). 

Du hittar detta meny (fig 2) längst ner i "lager"-panelen, klicka på cirkeln som är till hälften svart/vit. Välj Kurvor (Curves) och en panel (fig 3) kommer öppna sig.

  fig 2. Curves Adjustment Layer

fig 2. Curves Adjustment Layer


 

Steg 3.

Klicka mitt på kurvan (som är ett rakt streck...)  och dra den rakt ner längs mittenlinjen. Detta kommer göra hela bilden mörkare och ser inte särskilt bra ut (ännu). 

Gör denna justering efter smak, ju längre ner man drar kurvar desto skarpare blir effekten.

  fig 3. Curves Adjustment Panel

fig 3. Curves Adjustment Panel

  fig 4. Dra ner kurvan

fig 4. Dra ner kurvan

  fig 5. Justeringen applicerad över hela bilden

fig 5. Justeringen applicerad över hela bilden


 

Steg 4.

Välj verktyget "Lasso" och rita ett slumpartat mönster runt personen i detta fall. Se först till att lagermasken är vald (den vita rektangeln i lagermenyn)

Detta steg underlättas väldigt om man har en ritplatta (t.ex en Wacom)

   fig 6. Lasso-verktyget

 fig 6. Lasso-verktyget

  fig 7. Slumpvis mönster   

fig 7. Slumpvis mönster 

  fig 8. När man släpper pennan så blir mönstret en markering (Selection)

fig 8. När man släpper pennan så blir mönstret en markering (Selection)


 

Steg 5.

Med markeringen fortfarande aktiv, fyll den med svart (cmd + del) för att dölja justeringen över personen. Det ger en ganska kantig och inte särskilt snygg lagermask (se fig 10), nen nu börjar man kunna se vad vi är ute efter.

 

  fig 9. Kurvor-justeringen delvis bortmaskerad

fig 9. Kurvor-justeringen delvis bortmaskerad

  fig 10. Lagermasken, på de svarta partierna kommer effekten inte synas

fig 10. Lagermasken, på de svarta partierna kommer effekten inte synas


 

Steg 6.

Detta steget är det som gör hela effekten, vi ska lägga en Gaussisk oskärpa (fig 11) på lagermasken.

Välj en stor radie (fig 12) för att mjuka till kanterna på masken, och för att få effekten att smälta in bra i bilden. 

Detta gör masken mycket "mjukare" i övergången mellan synlig/dold effekt. 

  fig 11. Gaussian blur

fig 11. Gaussian blur

  fig 12. Gaussian blur panelen

fig 12. Gaussian blur panelen

  fig 13. Lagermask med Gaussisk oskärpa applicerad 

fig 13. Lagermask med Gaussisk oskärpa applicerad 


 

Steg 7. 

Genom att ändra lagrets synlighet eller "Opacity"  så kan man styra hur synlig/skarp vinjetten blir.

Klart! 

  fig 14. Lagrets synlighet

fig 14. Lagrets synlighet


 
Ett stort tack till Jessica Andersson www.jessicaandersson.com för en trevlig och inspirerande arbetsdag. Och tack till Lauri Laukkanen www.laurilaukkanen.com, som jag snappade upp denna tekniken av.

mvh
 //Daniel