Restaurera och färglägga ett gammalt foto (1/2)

Jag fick nyligen ett antal gamla fotoalbum av min far, i ett av albumen hittade jag en bild på min mor som tonåring. Jag vet inte vem som tagit fotografiet, när eller var det är taget och jag vet inte heller vem pojken på bilden är. Eftersom min mor tyvärr inte är i livet längre så kan jag inte heller fråga. Jag älskar dock fotot, och tycker det vore tråkigt om ingen annan får se det. Risken är att fotot skadas eller i värsta fall försvinner om det bara ligger i ett album någonstans. Så jag tog mig tiden att digitalisera, restaurera och färglägga bilden.

Jag passar även på att beskriva hela processen, och det kommer bli ett tvådelat inlägg.

  1. Digitalisera bilden
  2. Restaurera och färglägga i Photoshop

För att få in bilden i datorn använder jag mig av kameran, detta eftersom optiken och sensorn i kameran ger väldigt bra kvalitet på den digitala filen. Dessutom får jag filen i RAW-format och har därmed lite mer svängrum i efterbehandlingen. Naturligtvis spelar skicket på originalfotot roll, men det går att rädda mycket mer än man tror i datorn.

Fotot jag utgår från är 60x60 mm, och är i bra skick. Det är lite damm och några mindre märken på det, i övrigt inga andra skador. Fotografiet har tagits i solljus men är trots detta relativt välexponerad. Skärpan är inte helt optimal men tillräckligt bra för storleken som bilden kommer användas till.

 

Resultat

Bilden nedan (fig 1) är resultatet, det enda som är gjort i Photoshop är att jag beskurit bilden. 

fig 1. Fotot i digital form

 

 

Kameraposition

För att bilden skall bli så skarp som möjligt behöver man ett stativ till kameran. Jag placerar det över bordet och riktar kameran rakt ner mot bordsytan. Det är bra om man får sensorn i kameran helt parallell med bildens yta så att, dels hela bilden är i fokus (på grund av kort skärpedjup) och att man inte får några perspektivförändringar i bilden. Mindre variationer av perspektivet är lätt att ordna i Photoshop, men handlar det om många kort blir det onödigt mycket arbete i efterbearbetningen.

fig 2. Kamerans och blixtens position

fig 2. Kamerans och blixtens position

 

Objektiv

Jag har valt att använda ett 100 mm makroobjektiv, detta för att minimera risken för distorsion utmed kanterna på bilden (som vidvinkelobjektiv kan orsaka). Kvalitén på filen blir bättre om man kan utnyttja så mycket av sensorns yta som möjligt. Jag vill även fylla den ytan med det som är intressant (så att jag klipper bort så få pixlar som möjligt i Photoshop)

 

Blixt/Ljuskälla

För att ljuset inte ska blänka in i kameran placerar man det i en sådan vinkel att inget studsar tillbaka mot linsen. Det vill säga, man placerar inte ljuskällan i linje med kameran (som till exempel en taklampa hade varit i detta fall), utan man placerar den i en skarp vinkel vid sidan av bordet. 

Jag använder mig av en blixt i detta fallet, men det går precis lika bra med en vanlig lampa.  

 

 

Exponering

Håll ett öga på histogrammet! Sträva efter att inte klippa någon information i någon ända (d.v.s undvik att kurvan når vänster och högerkanten på grafen). Om detta händer tappar man detaljer i skuggorna och högdagrarna, eller med andra ord de mörkaste partierna på bilden blir helt svarta och de ljusaste helt vita.

Histogrammet till höger visar hur RAW-bilden på min mor såg ut innan några förändringar gjorts.

 

fig 3. Histogram från RAW-bilden

fig 3. Histogram från RAW-bilden

 

Slutartid och ISO

Jag valde en slutartid på 1/125 s för att ha en god marginal till kamerans blixtsynktid (för min modell 1/200 s) och för att eliminera det ljus som kom in genom fönstret.

Välj ett lågt ISO-tal för att få så lite brus i bilden som möjligt

 

Bländaröppning (f-tal)

Bländaröppningen vill jag ha så liten som möjligt (d.v.s stort f-tal) så att mitt skärpedjup bli tillräckligt stort. Detta för att kameran kanske inte är exakt parallell med bilden, och fotot kanske inte är helt platt. Den 100 mm makro-lins jag använder ger vid f8 ett skärpedjup på 0,41 cm då motivet är 35 cm från linsen.

 

Fokus

Använd manuell fokus och "LiveView" (visa bilden på kamerans skärm) för att fokusera, på många kameror finns möjligheten att zooma in digitalt och kontrollera skärpan. På den kamera jag använder kan man förstora 10x och kontrollera att skärpan är bra.

fig 4. LiveView zoomad till 10x för att kontrollera fokus

fig 4. LiveView zoomad till 10x för att kontrollera fokus

 
fig 5. Lighting Diagram

fig 5. Lighting Diagram

Tekniskt

Linsen är 35 cm över bordsskivan och vinklad rakt ner. Tänk på att fylla hela sökaren med bilden

Fotot är taget med:
Canon EOS 5D mk2
Canon EF 100mm f2.8 Macro USM
1st Canon Speedlight 430 EX II
Inställningarna var:
f 8  1/125  ISO 100
Blixtinställning
Zoom 35mm  Styrka 1/2

 

Nu är det bara att fota på, kontrollera dock fokus mellan varje bild. Speciellt om du fotograferar i ett fotoalbum och vänder blad (vilket förändrar avståndet till linsen).

I del två av detta inlägg kommer jag beskriva efterbearbetningen av bilden i Photoshop, vilket kommer innefatta restaurering, och hur man färglägger bilden.

 

//Daniel