Sammanfoga två foto (1/2)

Denna helgen fick jag en idé om ett fotoprojekt när jag var och handlade. Jag hittade ett litet leksaksplan och tänkte det vore kul att kombinera en bild på mig och planet. 

Det är framför allt tre saker som är viktiga att tänka på när man kombinerar två eller fler bilder (kallas Composite photo), speciellt om syftet är att det ska se ut som om inget är gjort i Photoshop.

  • Perspektiv (Kameravinkeln bör vara liknande på båda )
  • Ljussättningen
  • Färg och kontrast
 

 

Flygplanet

Svårigheten med att fotografera ett litet föremål (och vill fylla hela bilden) är att få allt i fokus (fig 1). Detta beror på att skärpedjupet är mindre när man är nära ett föremål med objektivet. I detta fallet är det ca 35 cm mellan linsen och flygplanet, vilket gör att skärpedjupet är ca 0,7 cm (med detta objektiv och inställningar)... Lösningen är en teknik som kallas "Focus Stacking" och innebär att man tar ett antal foton på ett objekt. Alla delar av planet fotas och sammanfogas till ett skarpt foto (fig 2).

fig 1. Stjärtfenan i fokus

fig 2. Hela planet i fokus

 

Fotografera planet

För att få planet att se tillräckligt stort ut för att rymma mig väljer jag en helt vit bakgrund. Den helt vita bakgrunden saknar referenspunkter som skulle kunna skvallrar om hur litet planet egentligen är. 

Jag har använt två klammer för att hålla skivan som utgör bakgrunden. På den sitter två vita A4-papper fast med klädnypor. Två A4 på bordet utgör "golvet".

Blixten som belyser bakgrunden står på ett stativ och är riktad rakt ner. Denna blixt är flaggad med ett visitkort (i brist på annat), för att inte allt för mycket ljus skall falla på planet. För att få bakgrunden vit överexponerar man helt enkelt den tills dess all textur är borta.

Blixthuvudet är zoomad till 70 mm och styrkan är satt till 1/16,. Eftersom blixten är såpass nära behövs inte mycket för kraft för att överexponera bakgrunden.

fig 3. Setup från kameravinkeln

fig 4. Setup från sidan

Blixten som ljussätter själva planet (min "Key-light") sitter monterad i en Octabox. På den sitter det en även en diffusor för att göra ljuset ytterligare mjukare. Den är riktad lite över planet för att minska kontrasten ytterligare.

Styrkan är satt till 1/1 (d.v.s full kraft), och den är zoomad till 35 mm.

När man väl tar bilderna måste kameran vara helt still, så det behövs ett stadigt stativ. Genom att använda en timer på kameran elimineras även de skakningar som blir när man trycker på knappen . Allt detta för att underlätta för Photoshop att sammanfoga bilderna och därmed minska bearbetningstiden i datorn.

På första bilden ligger fokus en liten bit framför planet, d.v.s ingen del av planet är i fokus. Mellan varje bild fokuserar man lite längre bak och tar en bild. Upprepa detta tills fokus ligger bakom planet. Alla övriga inställningar på kameran såsom slutartid, ISO och bländare skall vara samma på alla bilder.

 
fig 5. Lighting Diagram till flygplanet

fig 5. Lighting Diagram till flygplanet

Tekniskt

Kameran är ca 35 cm från flygplanet och är monterad på ett stativ.

Fotot är taget med:
Canon EOS 5D mk2
Canon EF 100mm f2.8 Macro USM
2st Canon Speedlight 430 EX II
Inställningarna var:
f 14  1/160  ISO 100

 

Auto-Blend Layers

I detta steg skapar vi en sammanslagen bild av de skarpa delarna av alla lager. Först laddar men in alla bilder i separata lager.

Under File-menyn finns "Load Files into Stack" (fig 6), klickar man på detta alternativ öppnas en dialog (fig 7). Klicka på "Browse" och välj de filer som skall slås samman. Se till att bocka i första den första "CheckBoxen", detta alternativ ser till att bilderna riktas in och ligger i linje med varandra. Klicka därefter på OK. Efter Photoshop fått jobba en stund så hamnar bilderna på var sitt lager (fig 8).

fig 6. "Load Files into Stack"

fig 7. "Load Layers"

fig 8. Alla foto ligger på var sitt lager

Nästa steg är att välja ut de skarpa partierna i varje lager och som tur är finns den funktionen i Photoshop. Markera först alla lager i lagerpanelen, klicka därefter på "Auto-Blend Layers..." (fig 9). I dialogen som öppnas (fig 10) väljer man "Stack Images" och klickar OK. Resultatet blir en skarp bild (fig 11).

fig 9. Klicka på "Auto-Blend layers" som finns under Edit-menyn

fig 10. "Auto-Blend Layers" dialogen

fig 11. Bild efter "Auto-Blend Layers"

 

Nytt dokument

Eftersom dokument med de sammanlagda (13 st DNG) filer är hela 1,2 GB väljer jag att skapa ett nytt med endast den skarpa resulterande bilden.

Efter jag kört "Auto-Blend layers" trycker jag "Shift + Option + cmd + N" för att skapa ett nytt lager. Därefter "Shift + Option + cmd + E" för att skapa ett "Stamp Visible layer".

Högerklicka på det översta lagret och välj "Duplicate Layer" (fig 12) I dialogen som öppnas (fig 13) välj skapa ett nytt dokument och ge det ett passande namn. 

fig 12. Högerklicka och välj "Duplicate Layer"

fig 13. "Duplicate Layer" dialogen

Bilden på flygplanet är ny klar för nästa steg, men först måste bilden på mig fotograferas och förberedas i Photoshop.

 

 

Daniel

För att underlätta arbetet i Photoshop med att kombinera bilderna skall allt vara så likt som möjligt mellan bilderna. Därför gör jag på i stort sätt samma sätt som med flygplanet, fast i större skala.

 

Fotografera mig själv

Ljussättningen på de båda bilderna skall vara så lika varandra som möjligt. 

Jag ställer en av blixtarna nära bakgrunden (ca 30 cm) och riktar den upp mot taket. På blixten sitter en bit kartong för att reflektera och sprida ljuset jämnare på väggen. Inställningarna är 1/4

Den andra blixten är i Octaboxen, som är högt placerad till vänster om kamera position. Men så nära mitten som möjligt utan att komma i vägen för mig.

fig 14. Lighting Diagram för foto på Daniel

fig 14. Lighting Diagram för foto på Daniel

Tekniskt

Kameran är ungefär 2.5 meter från mig

Fotot är taget med:
Canon EOS 5D mk2
Canon EF 100mm f2.8 Macro USM
2st Canon Speedlight 430 EX II
Inställningarna var:
f 7,1  1/160  ISO 100

Kameran är placerad så att den får en liknande vinkel som om jag hade suttit i flygplanet. 

Eftersom jag var själv använde jag självutlösaren på kameran, fast denna gång 10 sekunder...

Nu var det bara en fråga om repetition till jag fick en bild som var bra att jobba vidare med.

fig 15. Bild på på mig direkt ut kameran

Eftersom större delen av armarna kommer hamna "inne i" cockpit så gör det inget att händerna klipptes av. Det spelar heller ingen roll att Octaboxen hamnade i bild, då detta kommer maskas bort.

 

 

I del 2/2 kommer vi gå igenom vad som behövs göras i photoshop för att sammanfoga bilderna.

 

//Daniel & Josefine